Van een aantal bezoekers hebben we vragen gekregen over het feit dat ze opeens niet meer naar de shows kunnen luisteren. Hoewel de foutmelding die ze op hun scherm krijgen anders doet vermoeden, is dit geen fout in het netwerk of in de configuratie van het een of ander maar een bewuste aktie van onze kant. In dit stukje willen we het een en ander toelichten zodat jullie, hopelijk, begrijpen wat er loos is en waarom we deze maatregel hebben moeten nemen.


Wat is er veranderd?

Enige tijd geleden hebben we de mp3-bestanden moeten overzetten naar een nieuwe server. De hoeveelheid data die we op de server hadden staan was simpelweg te veel geworden. Om je een idee te geven: Op dit moment (januari 2005) hebben we ruim 7GB aan data en hier komt iedere week zo'n 100MB bij.

De verhuizing van de bestanden naar de nieuwe server heeft in een recordtijd plaats kunnen vinden zonder dat dit voor de bezoekers te merken was.

 

Wat is er dan aan de hand?

Met het veranderen van server is echter ook onze netwerk verbinding gewijzigd. Waar we het eerst over een extreem snelle verbinding konden beschikken moeten we het nu met een wat mindere verbinding doen. Deze is echter altijd nog goed voor zo'n 10MB/s dus dat is voor de meeste onder ons niet echt merkbaar.

Om je een idee te geven om hoeveel verkeer het gaat: Per maand wordt er zo'n 400GB(!) aan data verschoven, dat is net zoveel als zo'n 85 volle DVD's !!! Daarnaast zien we iedere maand dat het aantal bezoekers nog steeds toeneemt. Voor nieuwe bezoekers betekend het vaak dat ze een “inhaalslag” maken en ook een heel aantal oude shows downloaden.

Met de nieuwe verbinding hebben we helaas ook een beperking op de hoeveelheid data die we per maand mogen verschuifen. Deze is ruim voldoende wanneer we hier met z'n allen een beetje verstandig mee omgaan. En daar zit 'm nu net het probleem.


Maar ik doe toch niets verkeerds?

Bij het bestuderen van het internet verkeer bleek dat er nogal wat mensen zijn die de bestanden direct in hun media speler afspelen, in internet taal heet dit “streamen”. Op zich is streamen niet verkeerd zolang er voldoende bandbreedte beschikbaar, er zit alleen een groot nadeel.

Wanneer ik een show voor de helft luister en de volgende dag weer verder wil luisteren, wordt de hele show weer opnieuw van de server opgehaald. We hebben gezien dat er bezoekers zijn die in een maand tijd ruim 800 keer een bestand downloaden, dit komt overeen met iedere uitzending 5x afluisteren in een maand tijd!!!

Willen we de de service aan jullie blijven verlenen dan is het voor ons noodzakelijk het netwerkverkeer wat te temperen. Daarom was het voor ons noodzakelijk om het afspelen vanaf de server te blokeren. Voor de media player betekend dit dat hij het opgevraagde bestand niet kan ophalen waardoor deze de melding geeft dat de verbinding niet lijkt te werken.

Moeten de goeden dan weer onder de kwaden leiden?

Het lijkt er wel op, maar je kan het ook zien als jouw bijdrage om deze service mogelijk te maken. En op zich hoeft het helemaal niet zo'n probleem te zijn. De shows zijn nog steeds te downloaden en af te spelen op je PC, het enige wat je nu dus moet doen is dat je het mp3 bestand eerst naar je harde schijf download en daarna kan je 'm net zo vaak als je wilt afspelen. Een ander voordeel is dat je nu niet aan het netwerk verbonden hoeft te zijn om de show te kunnen luisteren.

Hoe download ik dan een show?

Klik op de show naar
keuze, met je rechter muisknop (en als je een Apple Macintosh muis hebt
met 1 knop, hou die een seconde ingedrukt)...

Dan krijg je de optie om het bestand te downloaden naar je eigen PC/Mac (Save Target As / Doel Opslaan Als...)

 

Tot slot.

We hopen dat jullie begrip kunnen opbrengen voor deze wijziging en ons zo willen helpen dit allemaal mogelijk te blijven maken. Ook voor ons is het een hobby en het moet natuurlijk wel leuk blijven. Reacties zijn van harte welkom via de contact pagina.

Niek en Martin

(met dank aan Robert_B voor de "Hoe download ik...")